Skupina Renault ima obsežno infrastrukturo za preskušanje in inženiring v Franciji in po svetu. V enem od njih, ki se nahaja v normandijskem kraju Aubevoye, se skriva pravi zaklad: gluhe sobe. V teh skrivnostnih sobanah so prototipi prihodnjih serijskih avtomobilov, odrezani od vseh zvočnih valov in elektromagnetnih motenj, podvrženi obsežnim preskusom. V teh sobah tudi pod najvišjo stopnjo zaupnosti razvijajo jutrišnje zvoke in povezljive funkcije za prihodnje modele. Stéphane, vodja področja akustike in tresljajev Skupine Renault, nas vodi skozi oblazinjena vrata v te templje tišine.

Stéphane se vsako jutro pelje po podeželskih cestah Normandije, kjer le njegov avtomobil in nekaj ranih ptic kali tišino prebujajoče se narave. Ta spokojen mir kaj kmalu zamenja vrvež Tehničnega središča Aubevoye, Renaultovega centra za preskuse in inženiring, ki leži približno 100 kilometrov severozahodno od Pariza. Za rešetkami ogromnih vhodnih vrat se center razprostira na 600 hektarih ograjenega zemljišča, kamor javnost nima dostopa, in ima poleg drugega za skoraj 60 kilometrov preskusnih stez, 44 preskusnih miz, dva vetrovnika in 18 korozijskih komor. Toliko objektov in naprav, skritih v gozdovih departmaja Eure, služi temeljitemu preskušanju prihodnjih vozil Skupine Renault v vseh okoliščinah in pogojih.

Stéphane skozi niz zaporednih varnostnih pregrad in prehodov pod skrbnim nadzorom varnostnikov vstopa v središče. Tam inženirji, tehniki, preskusni vozniki, strokovnjaki vseh vrst, skupaj približno tisoč specialistov, dela v tem okolju z vrhunsko tehnologijo. Stopajoč po labirintu hodnikov nam Stéphane razkaže svoje delovno okolje. Kaj hitro je jasno, da gre za čisto nekaj drugega kot običajno pisarno ...

"Delamo na novi zvočni izkušnji. Ta bo omogočila nova slušna doživetja, izjemno kakovost zvoka in bolj inovativne storitve." - Stéphane, vodja področja akustike in tresljajev, Skupina Renault

Zvočni zidovi

Stene in strop prve sobe so prekriti s penastimi paneli z visokimi vodoravnimi in pokončnimi prizmami. Te štrleče oblike zvočnih in elektromagnetnih valov ne odbijajo, ampak jih vpijejo in razpršijo ter s tem poustvarijo pogoje povsem odprtega prostora, v katerem ni odmevov. Taka soba je torej "brezodmevna" (anehoic) reče pa se ji tudi gluha soba. "Ker pa tla niso prekrita, je bolj prav reči ˝polgluha˝ soba," pojasni Stéphane.

Tu beseda tišina dobi povsem nov pomen. V njej se resnično ne sliši nič in odsotnost zvokov postane prav zadušljiva. Potem se premaknete in zaradi odsotnosti vseh okoljskih šumov je tudi najmanjši zvok,  mečkanja tkanine ali vdiha, osupljivo zaznaven. Nasprotno pa hrup ploska z dlanmi deluje zadušen, celo utišan, saj stene ne dajejo odmeva. Stéphane z nasmehom pravi: "to je res edinstvena izkušnja!"

Sredi sobe in v središču pozornosti preizkuševalcev stoji novi Mégane E-TECH electric, obkrožen s približno sto mikrofoni visoke kakovosti. "Merimo zvočno zatesnjenost avtomobila glede na trušč, ki ga povzročajo elektromotor, pnevmatike in vse drugo v neposredni bližini," razloži Stéphane. "Tukaj delamo z zvočno izolacijo avtomobila in z zvoki, ki prispevajo k zvočni izkušnji uporabnika: zvok vrat, zvočni opozorilniki, glasba itn." Strokovnjaki za akustiko tako izdelajo in izmerijo celotno zvočno arhitekturo avtomobila, ki jo tvorijo notranji in zunanji zvoki.

Renault ZOE, pionirski električni avtomobil je pred desetimi leti sprožil nova preizpraševanja glede zvoka. Kaj storiti s to tišino? Renault je v teh gluhih sobah razvil zvok vozila za opozarjanje pešcev (VSP - Vehicle Sound for Pedestrians), da bi le-ti lahko zaslišali ZOE, ki bi se jim približeval z majhno hitrostjo. "Avtomobil, ki bi zaigral Traviato ali Wagnerja, bi bil zanimiv, vendar bi odprl Pandorino skrinjico vprašanj o zvočnem obremenjevanju okolja," šaljivo pojasni Stéphane. Novi Mégane E-TECH electric ima več zvokov za opozarjanje peščev.

V notranjščini je odsotnost brnenja motorja z notranjim zgorevanjem sprostila zvočni prostor, ki ga ni za zanemariti. "Zdaj več pozornosti posvečamo zvoku smernikov, klikom stikal, tonom uporabniških vmesnikov. Vozniki in potniki so v jedru zvočne, čutne izkušnje, ki je sestavni del doživljanja potovanja."

Ujeti pravo valovno dolžino

Nedaleč stran neka druga posebna soba tudi zlahka pritegne pozornost. V njej dela Xavier, ki je strokovnjak za elektromagnetno združljivost. Stene so obložene z belimi ploščami, ki so pokrivajo debel sloj izolacije. Drug novi Mégane E-TECH electric je povržen preskusom na dinamometru z valji s simulacijo vožnje. Vsenaokrog so postavljene antene, ki avtomobil nenehno obstreljujejo z valovi raznih moči in frekvenc. Vozila so v dejanskem prometu nenehno podvržena raznim elektromagnetnim poljem, bodisi zaradi bazne postaje mobilne telefonije, televizijskega oddajnika ali samodejnega radarja, zato je treba zagotoviti, da nič ne bo moglo zmotiti normalnega delovanja avtomobila. "Tu smo v Faradayevi kletki. Stene te sobe blokirajo elektromagnetne valove in nas izolirajo od zunanjega sveta. Zaradi tega lahko preskušamo zmogljivosti avtomobila za oddajanje in sprejemanje cele vrste različnih valov: radijskih, telefonskih ali za GPS," pojasni Xavier.

Čeprav je danes okrog vozil manj zvočnih valov, pa je ravno nasprotno z elektromagnetnimi valovi. Od začetka tega stoletja se je število vgrajenih elektronskih naprav početverilo. Renault Mégane E-TECH electric ima tako nove povezljive funkcije in napredna pomagala za vožnjo (ADAS). Povečana povezljivost povečuje ne le količino valov znotraj avtomobila, ampak tudi zunaj njega. Zaradi tega je torej treba zagotoviti, da se vse te frekvence ne motijo med seboj in seveda, da ne motijo delovanja opreme v avtomobilu. Predvsem pa je pomembno, da ne motijo varnosti okrog vozila in tako vsem uporabnikom zagotavljajo varnost in zanesljivost Renaultovih vozil.

Tega dne je torej novi zastavonoša avtomobilov Renault in vsa njegova oprema podvržen množici preskusov na ravni, ki je dvakrat tolikšna kot terjajo predpisi. Vsak odziv, vsak primer obnašanja je sproti in skrbno preverjan iz kontrolne sobe. Vse je podrobno secirano in analizirano s pomočjo zmogljivih računalnikov. Nobenih dvomov ne sme biti, ko gre za zagotavljanje pravilnega in zanesljivega delovanja povezanih sistemov v avtomobilu.

Od preskusnih sob do cest

Stéphane nas odvede še do zadnje sobe. "Pazite na oči ...,"  nas opozori, ko odrine težka vrata. Upravičeno, saj ima soba površino skoraj 300 m² in je visoka 11 metrov. Stene, tla in strop so prekriti z velikimi penastimi stožci. To je edina povsem brezodmevna, zares gluha soba v Tehničnem središču Aubevoye in v njej strokovnjaki preskušajo, kako vsa Renaultova vozila, od električnega ZOE to velikega dostavnika Master, odrežejo pri sprejemanju valov.

Skupaj v različnih gluhih sobah in laboratorijih za analizo, ki so posejani širom po Tehničnem središču Aubevoye, vsako leto opravijo več kot tisoč raznih preskusov. Dolge mesece preden so razkriti javnosti – ali celo preden dobijo ime – prihodnja Renaultova vozila prebijejo cele dneve v teh gluhih in slepih sobah obkroženi z nevidnimi frekvencami. Nič se ne vidi, nič se ne sliši, vendar se veliko dogaja v teh sobah brez odmeva, teh malo poznanih zakladih tehnologije valovanja.

Dovolj, da zadovolji Stéphana, ko svetloba okoli Aubevoya zbledi, in se iz svoje "pisarne" odpravi domov. Vijugajoč skozi normandijske gozdove spusti šipo in svoj avtomobil napolni z zvoki narave.